Tuesday, May 28, 2013

Filled Under:

Manusia berubah

Bismilahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum kepada sahabat ku semua. jom! jom berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw..alhamdulillah syukur Ya Allah kerana diri ini masih mampu untuk menghirup udara dengan nikmat Iman dan Islam..=D


“Jika seseorang itu sayang kepada sahabatnya maka hendaklah dia beritahu bahawa dia menyayanginya.” (Riwayat Abu Daud)

"Orang Mukmin adalah ibarat cermin bagi Mukmin yang lain. Mereka bersaudara di antara satu sama lain. Memelihara harta bendanya dan melindungi kepentingannya masa ketiadaannya" 
(Riwayat Abu Daud)

Jangan bersahabat kecuali dengan orang Mukmin." 
[Riwayat Abu Daud)

selagi mana makhluk itu bernama manusia, maka dia mampu untuk berubah. tak kisah la dari jahat ke baik, atau baik ke jahat..semuanya bergantung pada iman masing2..tapi. lagi pilu rasanya andai manusia berubah dalam sesebuah ikatan ukhwah..ukhwah itu satu ikatan yang sangat manis. indah sekali..subhanallah..tapi, apabila ada hati yang sudah semakin jemu dan bosan dengan ikatan ukhwah, semuanya menjadi pedih, sakit. perit! Allahuakbar! =(  tiada siapa yang tahu betapa peritnya hati kecil seorang insan apabila nilai ukhwahnya semakin tercalar..mungkin lebih pedih andai calar tersebut berpunca daripada acuh tak acuh dalam berukhwah. sakit! =( ana sayangkan semua sahabat ana..tetapi andai ada yang semakin menjauhkan diri, hati ini bagai dihiris sembilu.( perghh ayat Awie ) hati ini, Allah yang pegang..semoga Allah kuatkan hati ini untuk sentiasa bersabar dalam mempertahankan sebuah ukhwah yang sudah lama terjalin..wallahualamm..

ana emosianal sebentar,
-noor erma juperi-

0 comments :

Post a Comment

Copyright @ 2013 Daie Jiwa Kacau .