Friday, May 11, 2012

Filled Under:

Jari Menjadi Juri!




Bismillahirrahmanirrahim..assalamualaikum warrahmatullah.. salam dan selawat kepada junjungan besar kita, nabi Muhammad saw. alhamdulillah, syukur pada Allah kerna kita masih diberi nikmat yg HOT lagi CUN ini iaitu IMAN dan ISLAM. syukur ya Rabb. =D



Jari menjadi juri! yeaa..selalu je dengar artis2 kat luar sana guna ayat ni..nak meraih undi la, nk menang pertandingan la,ap sume bagaila..hmm,tapi entry kali ni bukan ny nk cakap pasal artis ke ap. rasanya tu semua kerja media kot. saya bukan wartawan ye.harap maklum.=)



wokeh! entry kali ni nk sentuh sdikit pasal status yg acap kali kita coretkan di dinding2 FACEBOOK dan TWITTER kita. haa,setakat ne 2 acc ni je la yg famous amous slaen dari skype n sgala bagai laman sosial yg lain. tp entry kali ni hanya akan fokus pada fb n twitter je. fuhhh,sakit rasanya mata dan hati membaca dan melihat status2 umat Islam di dlm 2 laman sosial tersebut. mak oiii, memang la laman sosial bukan milik abah sapa2 sampai nk post benda2 sencored la, mencarutla, mengutuk , mengaib dan segala men..ehh makcik, pakcik, ingat malaikat kat bahu kite ne xreti ke bace ap yg kite dok tulis kat fb n twitter tu? kalau ap yg kite tulis tu benda baik, pasti lenguh tangan malaikat di bahu kanan kita ni mencatatkan kebaikkan yg telah kita lakukan. masyaAllah! tetapi, kalau asyik nak post pasal gf bf, kata2 lucah, mengaib orang lain, malah ada yang kutuk mak dan ayah secara depan2 dalam fb and twitter! fuhh! sampai habis ink pena malaikat bahu sebelah kiri kite ni mencatatkan keburukkan yang telah kita lakukan! nauzubillah..=(

pada minggu lepas, pelbagai status yg telah sy jumpa di fb. ok kes pertama, sorang anak yg xpuas dengan mak ny sebab mak dy ni larang percintaan dy dgn gf dy..then free2 dy kutuk mak dy kat status fb..diri ini pulak yg sebak membaca status tersebut.=( betapa mulia nya darjat ibu kita, tetapi anak sendiri telah membuka aib ibunya di hadapan masyarakat.='( hanya kerana seorang perempuan yg tidak halal bagi dirimu, engkau telah memaki dan mencaci satu2nya pintu syurgamu..nauzubillah..moga Allah membuka pintu hati hamba2 Nya untuk bertaubat..

seterusny, ternampak pulak gambar sahabat lama yang dengan bangganya mengupload gambar dirinya sedang dicumbu dan dipeluk oleh c boyfie..astaghfirullah! xsanggup melihat gambar tersebut! huhuhu. mengapa perlu ditambah lagi dosa dengan menayangkannya kepada masyarakat. hmm mungkin bangga kot yg dirasai.

beberapa hari selepas tu, terbaca pulak di laman twitter, seorang sahabat tanpa perasaan bersalah telah mengumumkan kepada masyarakat bahwa dy sangat benci kepada darah dagingnya sendiri iaitu ayah kandungnya! huhuhu.='( ap sudah jadi pada dunia?? ya mungkin sy langsung tidak mengetahui masalah keluarganya, tp tindakannya yang menghina ayahnya sdemikian rupa amatlah menyakitkan hati dan mata yg membaca! sekali lagi, moga Allah membuka dan melembutk
an hati2 mereka ini untuk bertaubat.=(

1..2..3!!
Dan setiap orang memperoleh tingkatan sesuai dengan apa yg telah mereka kerjakan, dan agar Allah mencukupkan balasan perbuatan mereka, dan mereka tidak dirugikan.
                                                                                                                   surah al-ahqaf, ayt 19

niat di hati ni bukan nk membuka aib mana2 pihak. sekadar ingin mengingatkan, takut kita tidak sempat untuk memohon keampunan pada Allah SWT. sy akui, sy bknlah manusia yg begitu sempurna sehingga ingin mengkritik umat Islam yg lain. tidak terlintas langsung d hati untuk mengaibkan! apalah salah sekiranya fb dan twitter tersebut dijadikan sebagai medium untuk berdakwah. mungkin kita tidak petah berkata2, tp cukupla sekadar menyampaikan perkara yg baik2 sahaja. bukan kah lebih molek jika begitu?? saudara Sham kamikaze juga sering mengingatkan saudara2 Islam di twitter supaya menjaga perkara yg ingin di tweet. kerana Allah juga membaca ap yg kite tweet. eyy bukan kite je yg reti tweet2 ni, Allah lagi hebat tweetNya taw!


Dan Dia-lah memperlihatkan tanda-tanda ( kebesaran-Nya ) kepadamu. Lalu tanda-tanda ( kebesaran ) Allah yg mana yg kamu ingkari?
                                                                                                                         surah Ghafir, ayt 81


okilah,tu je lah pesanan2 penaja untuk entry kali ini. mintak maaf jika ad yg terasa dengan entry kali ini. sekali lgi, bukan niat untuk mengaibkan orang lain, tpi sekdar memberi peringatan bersama sebagai saudara muslim. wassalam.




TAK NAK MASUK SYURGA SORANG2,
-noor erma juperi-

0 comments :

Post a Comment

Copyright @ 2013 Daie Jiwa Kacau .