Friday, April 20, 2012

Filled Under:

apa khabar saudaraku di sana???

assalamualaikum wbt. alhamdulillah,selawat dan salam kepada junjungan besar nabi Muhammad saw,keluarga baginda,para sahabat,dan yang sama waktu dengannya.insyaAllah.. Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan oleh Allah untuk bernafas dalam nikmat yang FUYOO dan OSEM ini iaitu IMAN dan ISLAM. alhamdulillah..=D

allrite! apa kabar saudaraku di sana? siapa2???? orang kampung kah? cowok banglaku kah?(haha) siapa2 kah? kah kah? haha..

ok,(serius mode) hmm,entry kali ni adalah berkisar tentang saudara2 islam kita yang tengah menderita jiwa,raga,mental,fizikal,iman,takwa dan segala bagai nun di SYRIA, PALESTIN, AFGHANISTAN, dan...di mana saja mereka berada yg kini diseksa oleh musuh Islam! masyaAllah, setiap hari kita mendengar dan menyaksikan penderitaan saudara kita di sana! huhuuhuh...gambar2 bayi yang meninggal, ibu2, orang2 tua, sheikh2 dan pelbagai lapisan masyarakat Islam yg telah SYAHID di sana! bom meletup di sana sini! tiada lagi ruang untuk bergembira seperti sebelum ini.



kesian..=(













cuba bayangkan masyarakat kita, dok suka sangat minum kedai kopi,ha melepak then buat aktiviti entah pape, then... KABOOOOMMMMM!! meletup kedai mamak..kesian...itulah yg dialami oleh rakyat Islam di sana sekarang.huhuhu.. bukan mcm kita, sedap je baring atas katil empuk, dengar lagu kpop kuat2( entah pape, menyampah) pastu facebook lagi,twitter bagai, updte sttus yg merapu, tp bukannya nak mengenang saudara kita kat sana. yup alhamdulillah, skrg Allah bagi kita nikmat itu, tp tugas kita adalah turut berjuang bersama mereka! caranya bagaimana??

huhu..kejam!


teringat kepada tazkirah ustaz zarir sewaktu di kampus, ustaz cakap wajib bagi kita umat Islam berjuang bersama rakyat Islam di palestin( yg sewaktu dengannya.) sana! err mula2 garu kepala juga dengar ustaz cakap macam tu. nk berjuang cmne ustaz? tambang ke pekan pun xmmpu nk bayar,ap lagi nak naik flight ke sana?? haha. jap,tadi ustaz ckp WAJIB kan? so mksudnya kalau xbuat dosa la kan?? adus ustaz.cmne?

ustaz cakap, bagi kita yang xmmpu untuk ke medan perang bersama2 dengan mereka, kita BERDOA untuk kesejahteraan mereka. maksudnya kita mintak agar Allah sentiasa melindungi umat2 Islam di sana.huhu.. sebak rasanya bila mengenangkan mereka di sana.=(

YA ALLAH. SELAMATKAN MEREKA!

Sabda Nabi, 'barangsiapa tidak mengambil kira urusan umat Islam, maka dia bukanlah dari kalangan mereka.'

Dalam satu riwayat daripada Abu Darda’ RA, Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Doa seorang muslim kepada saudara muslimnya secara ghaib (tanpa pengetahuan saudaranya) adalah mustajab (diterima), di sisi kepalanya malaikat yang diutus Allah setiap kali dia mendoakan saudara muslimnya dengan doa yang baik, dan berkatalah malaikat itu, amin!, engkau juga beroleh manfaat yang sama.” (Riwayat Muslim).
 
Daripada Ibnu Umar RA, Rasullulah SAW bersabda yang bermaksud : “Doa yang paling segera dimakbulkan ialah doa secara ghaib (tanpa pengetahuan orang yang didoakan itu).” (Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi).
oh ya! lagi satu, antara caranya ialah kita boikot segala macam barangan atau produk israel! contohnya McD kan? yla sy tau ramai bbno yg gemar mkn burger kat situ,tapi tegar kah kita menyumbang even sebutir peluru kepada israel untuk membnuh saudara kita di sana??!! fikir! jangan ingat nak kenyangkan perut je, ikut nafsu, ye mmg makanan kat situ sedap! sedap jugak la nyawa saudara kita di sana melayang cik kak!
insyaAllah, marilah sama2 kita doakan kesejahteraan saudara2 Islam kita di sana. jangan ambil remeh mengenai perkara ini. kelak di akhirat Allah akan tanya kepada kita, ap yg telah kta lakukan untuk menyelamatkan saudara Islam kita yang tengah menderita seksa di syria,palestin dan seupamanya. InsyaAllah doa2 kita lah yg mampu membela kita kelak. wallahualam. Beruntungnya saudara kita di sana, kerana Allah telah memilih mereka untuk gugur syahid! masyaAllah! entah bagaimana pula nasib kita kelak? bagaimana keadaannya ketika kita mati? nauzubillah..semoga sentisa dilindungi Allah..amin ya Rabb..
insyaAllah setakat ini shaja entry untuk kali ini, sekadar ingin mengingatkan, dan beta mohon ampun sekiranya ad yg terasa hati membaca wasiat beta ini..hoho...wassalam...
hamba Allah,
-noor erma juperi-
 

0 comments :

Post a Comment

Copyright @ 2013 Daie Jiwa Kacau .